طراحی و اجاری سیستم های اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق از جمله مهمترین تجهیزات ایمنی هستند که به حفاظت از افراد و دارایی‌ها در مقابل خطرات آتش‌سوزی کمک می‌کنند. این سیستم‌ها، با به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته، به سرعت و به‌صورت خودکار، هر نوع حریقی در محیط را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های برجسته سیستم های اعلام حریق، سرعت و دقت در تشخیص حریق است. این سیستم‌ها توانایی تشخیص حریق ناشی از آتش، دود، یا افزایش دما را دارند و به‌صورت فوری اعلام می‌کنند، این امر به‌عنوان یک عامل حیاتی در نجات افراد و ممتلکات محسوب می‌شود.

سیستم های اعلام حریق به‌طور مداوم و در تمام طول روز و شب فعال هستند. این امر باعث افزایش اطمینان افراد در محیط می‌شود، زیرا هرگونه خطا یا حادثه فوراً توسط سیستم تشخیص داده و به‌طور مستقیم به مراکز کنترل اعلام می‌شود.

سیستم های اعلام حریق: امنیت بیشتر برای محیط شما

یکی از مزایای دیگر این سیستم‌ها، امکان اتصال به سایر تجهیزات ایمنی مانند سیستم‌های اطفاء حریق گازی و آبی است. این تعاملات به‌عنوان یک سیستم یکپارچه ایمنی، به مدیران اجازه می‌دهد که در مواقع اضطراری به‌صورت هوشمندانه و کارآمد عمل کنند.

فناوری سیستم های اعلام حریق به دو دسته آدرس‌پذیر و کانونشنال تقسیم می‌شود که فناوری آدرس پذیر به مراتب جدیدتر، مطمئن‌تر و بهتر است. حال شاید بد نباشد تا کمی با این سیستم‌ها آشنا شویم.

انواع سیستم های اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق کانونشنال

این نوع سیستم ها جهت حفاظت از حریق در پروژه های کوچک استفاده می شوند. سیم کشی در سیستم های اعلام حریق کانونشنال یا متعارف به صورت خطی یا شعاعی است. تجهیزات کشف حریق در مدارهایی جداگانه با نام زون (Zone) قرار میگیرند و تجهیزات اعلام حریق (هشداردهنده ها) در مداراتی مجزا نصب می شوند. در این نوع از سیستم های اعلام حریق، جهت سیم کشی هر زون کشف حریق، فقط از دو سیم استفاده می شود و همانطور که از طرح زیر مشخص است، مسیر سیم کشی در این سیستم ها، از کنترل پنل شروع شده و با گذر از تجهیزات در آخرین قطعه ی مسیر پایان می یابد.در انتهای هر مسیر از یک المان انتهای خط (مقاومت اهمی،دیود یا خازن) جهت برگشت جریان از یک قطب به قطب دیگر استفاده میشود. این المان انتهای خط را معمولا در نقشه ها با EOL نمایش می دهند.نوع این المان انتهای خط توسط سازنده مشخص میشود. تمام تجهیزات در سیستم های کانونشنال باید از نوع متعارف باشند. در سیستم های کشف و اعلام حریق متعارف، هر ناحیه یا زون، یک مسیر تجهیزات کشف حریق را در برمی گیرد و به طور معمول برای یک ساختمان چند طبقه، هر طبقه یک زون کشف حریق است.

سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر

اگر بخواهیم پرکاربردترین سیستم اعلام حریق در دنیا را نام ببریم، قطعا به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر خواهیم رسید. شما کافیست به هر بخش از اجزای این سیستم نگاه کنید، (آشکارسازی، ورودی ها و خروجی ها درون لوپ، شاسی) میتوانید آدرسی اختصاصی را بیابید که با مرکز کنترل آن در ارتباط است!

اصلا به همین دلیل است که این نام بر روی این نوع از سیستم اعلام حریق گذاشته شده است. روش هایی که این نوع از سیستم ها به جهت تشخیص حریق استفاده می کنند، کاملا به سیستم اعلام حریق معمولی شباهت دارد با این تفاوت که تمامی تجهیزات بکار رفته در آن، از آدرسی اختصاصی بهره مند هستند و قابلیت تشخیص تمامی اجزا میدانی را دارد.

به طور کلی شما در یک سیستم اعلام حریق آدرس پذیر تمامی تجهیزات اعم از آژیر، ورودی ها و خروجی ها، شستی و… را درون یک لوپ یا همان حلقه مشاهده می کنید. میتوان با هر حلقه چیزی حدود 10 هزار متر مربع را بدور از تعداد دتکتورها تحت پوشش قرار دهید. این در صورتی‌ است که نمیتوانید وضعیت هر دتکتور را نسبت به نزدیک بودن به آلارم مشخص نمائید.

هر کدام از تجهیزات سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، آدرس مخصوص به خود را دارند که بر روی کنترل اعلام حریق به صورت جداگانه تعریف می شود. به گونه ای که کنترل پنل از طریق همین آدرس ها به شناسایی مولفه‌ها پرداخته و با تبادل اطلاعات، حریق را اعلام می کند.

در چنین سیستمی، زون بندی به صورت کاملا نرم افزاری و کنترل پنل انجام میگیرد و میتوان از چند منطقه در یک حلقه استفاده نمود. در حلقه تغذیه نیز تبادل اطلاعات، تجهیزات و ارتباط سیگنال ها میان تجهیزات و کنترل پنل مرکزی اعلام حریق آدرس پذیر به واسطه یک جفت سیستم انجام میپذیرد.

به خاطر بسپارید؛ پروتکل ارتباطی در هر یک از تولیدکنندگان سیستم علام حریق آدرس پذیر با تولیدکنندگان دیگر متفاوت است. پس در این سیستم تنها باید از محصولات یک برند درون لوپ استفاده کرد.

در نهایت، سیستم های اعلام حریق از نظر اقتصادی نیز به میزان قابل توجهی هزینه‌های احتمالی آسیب جلوگیری می‌کنند. اینکه یک حریق به‌وقوع بیافتد و سپس تخریبات جانبی و مالی ایجاد شود، از جمله مسائلی است که با نصب و استفاده از سیستم‌های اعلام حریق، به‌راحتی قابل پیشگیری است.

با توجه به اهمیت حفاظت از افراد و دارایی‌ها، نصب و به‌روزرسانی سیستم های اعلام حریق به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه، اجتناب‌ناپذیر است. این سیستم‌ها به امنیت و آرامش خاطر شما و اطرافیانتان افزوده و محیط زندگی و کار شما را به‌طور موثری از خطرات حریق محافظت می‌کنند.

گروه ایمنی شرکت مهندسی نواندیش سیستم صباح، آماده است با بکارگیری بهترین سیستم‌های موجود برحسب نیاز و خواست کارفرما، حس خوب آرامش و امنیت خاطر را برای شما به ارمغان آورد.